Aanpassing verkeerswet geïnspireerd door aanpak seksueel geweld door justitie?

Voor de duidelijkheid: het ging hier om een één april grap.

We vernomen onlangs het verontrustende nieuws van een wijziging in de aanpak van verkeersongevallen door justitie. Als feministische groep zet FEL zich in tegen de huidige omgang met klachten over seksueel geweld. Die klachten worden vaak niet serieus genomen of geseponeerd en de daders gaan – zelfs al komt het tot een rechtzaak – bijna altijd vrijuit of komen er met minimale straffen van af. We zijn ervan overtuigd dat dit voor een groot stuk te maken heeft met seksisme (vrouwen worden niet geloofd, de slachtoffers krijgen de schuld en het welzijn van vrouwen heeft geen prioriteit).

We hoorden dat het met verkeersongevallen nu een gelijkaardige gang zal gaan, waarbij het slachtoffer van een ongeval nog eens slachtoffer zal worden door victim-blaming en er weinig gevolg zal gegeven worden aan de klacht. Zou dit te maken hebben met de machtige positie van auto-mobilisten tegenover zwakke weggebruikers? Tijd voor een voetgangerslobby om ons te verzetten tegen de macht van de auto-industrie?

Enkele opvallende wijzingen in de aanpak van verkeersongevallen:

  • Bij alcoholconsumptie van de voetganger wordt deze niet serieus genomen en dreigt seponering van de rechtzaak, ook als de voetganger geen verkeerswetten overtreden heeft zoals midden op de autoweg wandelen. (De redering is dat de voetganger maar voorzorgsmaatregelen had moeten nemen en er misschien zelfs om gevraagd had).
  • Alcoholconsumptie bij de autobestuurder wordt een verzachtende omstandigheid bij de autobestuurder, in plaats van een verzwarende. (Aangezien de dronken bestuurder niet volledig verantwoordelijk kan geacht worden voor zijn gedrag).
  • Als de voetganger zich ’s nachts in een donkere straat begeeft zonder kleurrijke / lichte kledij, is de kans groot dat de autobestuurder vrijuit gaat. (Eveneens: verantwoordelijkheid bij de voetganger en dus victim-blaming)
  • Maar tegelijk: als de voetganger te opvallende kledij draagt, kan dit voor afleiding van autobestuurders zorgen. (Damned if you do, damned if you don’t)
  • Er wordt geen prioriteit meer gegeven aan auto-ongelukken. Vooroordelen zoals de mythe dat slachtoffers vaak liegen of dat het allemaal niet zo erg was, beginnen steeds meer invloed uit te oefenen op de uitspraken in rechtzaken. Preventiecampagnes zullen voetgangers aanspreken op hun verantwoordelijkheid om ongevallen te vermijden.

Klinkt dit niet bekend in de oren? De parallellen met hoe slachtoffers en  daders van seksueel geweld behandeld worden zijn overduidelijk. We begrijpen dan ook niet dat er niet meer verzet is gekomen na deze aankondiging. (Hoewel er tegen de behandeling van klachten van seksueel geweld ook nauwelijks protest of verontwaardiging is, toch niet buiten de feministische beweging…). Willen we een wereld waarin voetgangers verantwoordelijk zijn voor het rijgedrag van autobestuurders? Deze wereld bestaat al voor slchtoffers van seksueel geweld! Maak een prioriteit van preventie gericht op daders, opvang en begeleiding van slachtoffers en bestraffing van daders van seksueel geweld! En laat ook verkeersslachtoffers niet in de steek!

Voor de duidelijkheid: het ging hier om een één april grap.

3 gedachten over “Aanpassing verkeerswet geïnspireerd door aanpak seksueel geweld door justitie?”

  1. Ik zeg het al een paar maand (ook via Twitter): deze maatschappij is meer en meer aan het evolueren naar een victim-blaming maatschappij…
    Voor mijn part mag er zeker en vast een actie hieromtrent komen..
    Ik bedoel: hoeveel keer dat ik als fietser bijna wordt omvergereden door de fout van de automobilist terwijl ik zelf wel de verkeersregels volg.. Ze zouden automobilisten meer en beter moeten straffen, zij zitten immers veilig in hun stalen kooi terwijl fietsers en voetgangers amper bescherming hebben… Of zouden we binnenkort met een harnas moeten rondlopen?

    1. Ik heb nu pas door dat dit misschien een aprilgrap is.
      Lol.. Gezien het feit dat ons justitiesysteem zo fucked up is, dacht ik echt wel dat ze zulke maatregelen getroffen hadden :p
      Allé, just saying. Overlaatst een artikel gelezen van een man die zijn dochter van 6 tot 13 verkrachtte (7 jaar dus) en zelf krijgt hij maar 6 jaar cel… Dus hij krijgt minder straf dan hetgeen ie zijn eigen kind heeft aangedaan..

      Ah lang leve het Belgisch justitiesysteem!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s